15.05.2018

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Daire Başkanlığı tarafından yapılan çalışma sonuçlarına göre, Avrasya Tüneli ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün (YSS), 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü güzergâhlarındaki trafik akışını hızlandırdığı, seyahat sürelerini kısalttığı görüldü. Çalışma sonuçlarına göre, mega projeler sayesinde, akşam saatlerinde D100 karayolunda yaklaşık %41 oranında, TEM Otoyolunda yaklaşık %32 oranında seyahat sürelerinin kısaldığı görüldü. 

 

İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından, Trafik Ölçüm Sensörleri kullanılarak, 2015-2018 yılları arasındaki kent genelindeki trafik yoğunluk değişimleri ve dev ulaşım projelerinin İstanbul trafiğine etkileri araştırıldı. Yapılan araştırmada, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve FSM Köprüsü güzergâhlarında, Atatürk Havalimanı-D100 Kozyatağı ve TEM Mahmutbey-TEM Kozyatağı arasındaki trafik verileri, trafiğin akıcı seyrettiği 10:00-15:00 saatleri ile sabah-akşam en yoğun saatler, çift yönlü olarak karşılaştırılarak incelendi. 

Her geçen gün taşıt sayısının arttığı İstanbul’da, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre kayıtlı olan motorlu araç sayısının 4 milyonu aşmasına ve 2017 yılında bir önceki yıla kıyasla trafiğe kaydedilen araç sayısında 216.376 artış olmasına rağmen; hayata geçirilen dev ulaşım projeleri sayesinde, İstanbul trafiğinin omurgasını oluşturan D100 Karayolu ve TEM Otoyolu’nda seyahat sürelerinin kısaldığı, kent trafiğinin nefes aldığı görüldü.

Ortalama Seyahat Süreleri %41’e Varan Oranlarda Kısaldı

Avrasya Tüneli ve YSS Köprüsü hizmete girdikten sonra, özellikle trafik yoğunluğunun zirve yaptığı saatlerde, sürücülerin dev ulaşım projelerini tercih ederek; ortalama seyahat sürelerinde %41’e varan oranlarda kazanç sağladıkları ve hedeflerine daha kısa sürelerde ulaştıkları görüldü. Projelerin en çok akşam saatlerinde, Anadolu-Avrupa yönündeki seyahat sürelerinin kısalmasına katkısı sağladığı gözlemlendi. Analiz edilen D100 Karayolu Kozyatağı-Havalimanı güzergâhında, 2015 yılında akşam saatlerinde yaklaşık iki saati bulan yolculuk süreleri, her geçen yıl azalarak, 2018 yılı ilk çeyreğinde, 2015 yılına kıyasla 49 dakika kısaldı. TEM Otoyolu Kozyatağı-Mahmutbey güzergâhında ise akşam saatlerinde, zamandan 30 dakika kazanç sağlandı.

Tablo 1 – Mega Projelerinin Ulaşım Sürelerine  Etkisi

 

Trafik İndeksi %17 oranında azaldı

Araştırmaya göre, mega projeler ve hayata geçirilen diğer ulaşım projeleri sayesinde, kent içi hareketlilik ve araç sayılarındaki artışa karşın, Trafik İndeks Değerlerinde %17 oranında düşüş gözlemlendi. 2015 yılında sabah zirve saatlerde %35 seviyelerinde olan trafik indeksi, 2018* yılında %31’e; akşam zirve saatlerde ise %58’den %48’e geriledi. 2015-2018 yılları arasında, trafikte akıcılığın artması ile birlikte trafik indeksi değerlerinde azalma görüldü.

Hayata geçirilen ulaşım projeleri sayesinde, 2015-2018 yılları arasında kent trafiğinde özellikle akşam saatlerindeki belirgin iyileşme, trafik indeks değerlerinde de gözlemlendi. 

Tablo 2 – Trafik İndeksi Değişimleri

Trafikte Yoğunluk Çalışma Günlerine Göre Değişiyor

Haftanın günlerine göre yapılan trafik indeks karşılaştırması sonuçlarına göre, kent içi trafiğinde seyreden araç sayılarının Pazartesi günleri sabah saatleri ile Cuma akşam saatlerinde en yüksek olması sebebiyle, haftanın ilk iş günü sabah saatlerinde ve Cuma günleri akşam saatlerinde trafik yoğunluğunun en yüksek olduğu; Pazar günlerinde ise en düşük düzeyde seyrettiği görüldü. 

Pazar günü dışında, haftanın tüm günlerinde, İstanbul’da hizmete sunulan ulaşım projeleri sayesinde, trafik indeks değerlerindeki iyileşme,  Tablo 4’teki gibi grafiklere yansıdı. Trafik yoğunluğunun en yüksek olduğu Pazartesi sabahı ile Cuma akşam saatlerinde, ulaşım projelerinin faydaları daha fazla hissedildi. Dev ulaşım projeleri trafikte rahatlama sağlayarak; 2015 yılında Pazartesi sabah zirve saatlerde %51 seviyesinde olan trafik indeksinin 2018 yılında %41’e; Cuma akşam zirve saatlerde is %68 seviyesinden %56’ya gerilemesini sağladı.

Tablo 3 – Haftanın Günlerine Göre Trafik İndeksi Değişimleri

Köprülerden Geçen Araç Sayıları Azaldı

Araştırmaya göre, araçların Avrasya Tüneli’ni kullanmaya başlamasıyla, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden geçen günlük ortalama araç sayısında, 2017 yılında bir önceki yıla kıyasla yaklaşık %12’lik azalma olduğu tespit edildi. Ağır tonajlı araçların YSS Köprüsü’nü kullanması neticesinde, 2016 yılına kıyasla, 2017 yılında FSM Köprüsü’nden geçen toplam araç sayısında da yaklaşık %12’lik azalma görüldü. 2017 yılında, bir önceki yıla kıyasla, İstanbul’da trafiğe kayıtlı araç sayısında %5 oranında artış görülmesine rağmen; kıtalararası geçiş yapan araç sayılarında %3’lük azalma tespit edildi. Bu sayede D100 Karayolu ve TEM Otoyolu’nda trafikteki bekleme süreleri azaldı.

Tablo 4 - Günlük Ortalama Araç Sayısı Değişimleri**

 

Avrasya Tüneli ve YSS Köprüsü, sürücülerin kıtalararası geçiş tercih alternatiflerini arttırarak, köprü geçiş sürelerinin kısalmasını; ticaret ve taşımacılık kapasitesini arttırarak, ithalat ve ihracatımızdaki zaman maliyetinin düşmesini sağladı. Ulaşım sürelerinin azalması ile birlikte, trafikte kaybedilen zamanın neden olduğu yorgunluk, stres, iş verimliliği kayıpları da azaldı.

* Analizlerde 2018 yılı ilk çeyreği trafik ölçüm verileri kullanılmıştır.

** Kıtalararası araç sayılarında 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, FSM Köprüsü, YSS Köprüsü ve Avrasya Tüneli’nden geçen araç sayıları dikkate alınmıştır.

İletişim Bilgileri

ULAŞIM DAİRE BAŞKANLIĞI - TRAFİK MÜDÜRLÜĞÜ

Osmaniye Mahallesi Çobançeşme Koşuyolu Bulvarı No: 3

Bakırköy / İSTANBUL

44 44 154

http://uym.ibb.gov.tr - tkm@ibb.gov.tr

 

 

 

 

  • İBB YOL GÖSTEREN
  • TRAFİK YOĞUNLUK HARİTASI
  • İBB CEP TRAFİK