29.06.2018

80 KAVŞAKTA “ATAK” KURULDU

İstanbul trafiğinde yoğunluğun azalması ve trafik akışının hızlanması amacıyla İBB Ulaşım Daire Başkanlığı tarafından Adaptif Trafik Yönetim Sistemi (ATAK) geliştirildi. Ayvansaray, Aksaray Küçük Langa, Edirnekapı Yol Bakım, Baltalimanı Kemik Hastanesi, ve Ataköy 1. Kısım Kavşakları dahil 80 kavşakta ATAK sistemi kuruldu. Kısa süre içerisinde bu sayının 200’e ulaşması, sonrasında da İstanbul’un tüm kavşaklarında hayata geçirilmesi planlanıyor.


TAMAMEN YERLİ OLACAK

Gelişmiş ülkelerde yaygın olarak kullanılan bu sistem, Türkiye’de ilk ve tek İstanbul’da uygulanmaya başlandı. Halihazırda kullanılan ATAK sisteminin yazılımı yerli mühendisler tarafından geliştirildi. Ancak sistemin donanımı yurtdışından ithal ediliyordu. Bunun üzerine İBB donanımın da yerli ve milli imkanlarla üretilmesi için çalışma başlatıldı. Çalışmaların tamamlanmasının ardından İstanbul’daki 2 bin 250’ye yakın kavşakta tamamen yerli ve milli ATAK sistemi kurulacak. Bu sayede yurt dışından ithal edilen donanımların maliyetinde yarıya yakın tasarruf sağlanacak.


EKONOMİK VE ÇEVRECİ SİSTEM

ATAK sisteminin hayata geçirildiği kavşaklardan alınan trafik akışı verilerine göre gecikme süresi yüzde 15 ila yüzde 30 oranında azaldı. Seyahat süresinde ise yüzde 20 azalma kaydedildi. Trafik akışı yüzde 35 arttı. Trafikte kaybedilen sürenin azalmasıyla birlikte harcanan yakıt oranı yüzde 15 düştü. Bu sayede sadece bir kavşakta yıllık ortalama 700 bin TL değerinde yakıttan tasarruf edildi. Kavşak başına yılda ortalama 1 milyar 700 bin TL zaman tasarrufu gerçekleştirildi. Karbon içerikli yakıtların atmosfere salınımını ölçen CO2 emisyonunda yüzde 18 azalma kaydedilerek çevreye de fayda sağlandı.


ATAK NASIL ÇALIŞIR?

ATAK sistemi, kavşaklardaki anlık araç yoğunluklarına göre gerçek zamanlı trafik yönetimi sağlar. Önce kavşaklarda bulunan manyetik sensörler araç sayısı bilgisini algılar. Algıladığı bu bilgileri kavşaktaki trafik sinyal denetleyicisine gönderir. Denetleyici bu bilgiyi anında Ulaşım Yönetim Merkezi’nde bulunan ATAK sistemine gönderir. Sistem kavşaktaki yoğunluk bilgisini alır. Özel algoritması sayesinde gerçek zamanlı optimizasyon yöntemlerini kullanarak hangi kavşakta hangi yöne yeşil ışığın ne kadar süre yanması gerektiğini hesaplar. Sonuç olarak trafik sıkışıklığına sebep olacak araçlar bekletilmeden ya da daha az bekletilerek yoğunluk yaşanan bölgeden ayrılır. ATAK ile trafiğe gerçek zamanlı müdahale edilerek, trafik akışı hızlandırılır. 

  • İBB YOL GÖSTEREN
  • TRAFİK YOĞUNLUK HARİTASI
  • İBB CEP TRAFİK