Her gün artan ulaşım problemlerinin çözümünde önemli bir unsur olan “Ulaşım Yönetim Merkezi”nde ITS (Akıllı Ulaşım Sistemleri) olarak adlandırılan gelişmiş yüksek teknoloji uygulamalarından faydalanılarak, kentte meydana gelen anlık trafik akışı 24 saat gerçek zamanlı olarak izlenmekte ve kontrol edilebilmektedir.
Bu merkez vasıtasıyla, kentin değişik noktalarına farklı amaçlarla yerleştirilen trafik ölçüm, gözlem, denetim sistemleri ile tünel işletim merkezinden alınan görsel ve sayısal tüm bilgiler bilgisayar ve diğer teknolojiler vasıtası ile analiz edilmekte, kentte sosyal yaşamı ve ulaşımı etkileyebilecek diğer bilgiler toplanarak kent trafiği gözlemlenmekte ve yönetilmektedir.
Akıllı ulaşım ve sinyalizasyon sistemleri çalışmaları, Ulaşım Yönetim Merkezi ve bu merkeze bağlı Trafik Ölçüm ve Gözlem Sistemleri, Trafik Denetleme Sistemleri (EDS) ve Trafik Bilgilendirme Sistemlerin işletilmesi ve bakım onarımını kapsamaktadır.
2009 Yılında hizmete giren Kağıthane-Piyalepaşa ve 2010 yılında hizmete giren Bomonti-Dolmabahçe karayolu tünelleri ve daha sonrasında hizmete girecek olan diğer tünellerin maksimum seviyede güvenli, konforlu ve verimli bir şekilde işletilmesini sağlamak amacı ile Piyalepaşa’da bir gözlem ve kontrol merkezi oluşturulmuştur.
Burada yer alan kontrol merkezi, tünellerin 7/24 dinamik bir şekilde gözlem kontrol ve yönetimini sağlamak amacıyla, Akıllı Ulaşım Sistemlerinin sunmuş olduğu bütün olanaklardan yararlanmaktadır.
Kağıthane - Piyalepaşa Tüneli
Kâğıthane-Piyalepaşa tüneli 15.03.2009 tarihinde trafiğe açılmış olup tek yön gidiş ve tek yön geliş olarak 2 tüp şeklinde yapılmıştır. Her tüpte 2 normal 1 emniyet şeridi mevcuttur. Kâğıthane-Piyalepaşa tünelinin uzunluğu 1625 metredir.
Kâğıthane-Piyalepaşa tünelinden günlük ortalama 53.000 araç geçmektedir.
Bomonti-Dolmabahçe tüneli 10.06.2010 tarihinde trafiğe açılmış olup tek yön gidiş ve tek yön geliş olarak 2 tüp şeklinde yapılmıştır. Her tüpte 2 normal 1 emniyet şeridi mevcuttur. Bomonti-Dolmabahçe Tünelinin uzunluğu 2390 metredir.
Bomonti-Dolmabahçe Tünelinden günlük ortalama 35.000 araç geçmektedir.
Sarıyer-Çayırbaşı tüneli 08.06.2012 tarihinde trafiğe açılmış olup tek yön gidiş ve tek yön geliş olarak 2 tüp şeklinde yapılmıştır. Her tüpte 2 normal 1 emniyet şeridi mevcuttur. Sarıyer-Çayırbaşı Tünelinin uzunluğu 2012 metredir.
Sarıyer-Çayırbaşı Tünelinden günlük ortalama 23.000 araç geçmektedir.
Kent genelinde yer alan karayolu tünellerinin güvenli, konforlu ve verimli bir şekilde işletilmesini sağlamak amacı bir gözlem ve kontrol merkezi oluşturulmuştur. Tünellerin 7/24 dinamik bir şekilde gözlem kontrol ve yönetimini sağlamak amacıyla Akıllı Ulaşım Sistemlerinin sunmuş olduğu bütün olanaklardan yararlanılmaktadır. Tünellerde kullanılan akıllı ulaşım sistemi bileşenleri şunlardır:
Gün ışığına adapte olmuş insan gözünün, karanlık bir ortama (tünele) girilmesi sırasında meydana gelen kısmi körlük etkisini gidermek, tünel içerisindeki nesnelerin uzak mesafelerden algılanabilmelerini sağlamak amacıyla tünellerde aydınlatma sistemleri tesis edilmiştir. Bu sistem CIE88 standardına göre dizayn edilmiştir.
Gün içinde değişen ışık şiddetine bağlı olarak aydınlatma sistemi kendi kademesini otomatik olarak belirlemektedir. Bu da tünel giriş ve çıkışlarında oluşabilecek geçici körlükleri engellemektedir.
Işıklarla ve işaretlerle net bir şekilde gösterilmiştir. Yangın durumunda sürücülerin aracını derhal terk ederek acil çıkışı gösteren ışıkları takip etmesi gerekmektedir. Acil çıkışlarda yanmaz ve duman geçirmez kapılar vardır.
Tünel içinde her 50 metrede bir yangınla mücadele dolapları bulunmaktadır. Bu dolaplarda yangın tüpü, itfaiye bağlantı ağzı ve 30 metrelik hortumlar bulunmaktadır.
Trafik kontrol sistemleri ile tünel ve tünel yaklaşım yollarındaki sürücülere hız limitleri, şerit kullanım bilgileri ve yönlendirmeler hakkında bilgi verilmektedir.
Tünele yüksekliği izin verilen sınırdan yüksek bir taşıt geldiğinde, araç sistem tarafından otomatik olarak algılanmaktadır.
Ayrıca tünel dışında sürücüleri bilgilendirmek amacıyla Değişken Mesaj Sistemleri (DMS) bulunmaktadır.
Taşıtların seyirleri sırasında meydana gelebilecek kaza, teknik veya mekanik arıza ve benzeri durumlarda trafik akışını aksatmadan emniyetli bir şekilde gerekli yardım ve destek hizmetini beklemek veya almak amacı ile kullanılmaktadır.
Radyo sistemi ile tünel içerisine 20 kanaldan yayın yapılmaktadır. Bu yayınlarda sürücülere tünel sistemleri ve ekipmanları ile ilgili bilgi verilmektedir.
Tünellerde bulunan Telsiz sistemi de acil durum ekiplerinin haberleşmesi amacı ile tesis edilmiştir.
Tünel gibi kapalı yapılarda araçlardan salınan Karbonmonoksit vb. gazların konsantrasyonunun azaltılması ve tozdan kaynaklı görüş mesafesinin azalmasını önlemek için tünellerde havalandırma sistemleri tesis edilmiştir. Tünel içinde karbonmonoksit ve toz partikül seviyeleri anlık olarak ölçülmektedir. Bu ölçümler SCADA yazılımı tarafından değerlendirilmekte ve belirli sınır değerlere yaklaşıldığında fanlar devreye otomatik olarak girmektedir.
Ayrıca tünel içinde bulunan jetfanlar ile yangın esnasında oluşacak dumanın tahliyesi gerçekleştirilmektedir.
Tüneller, Tünel işletim merkezindeki operatörler tarafından trafik kameralarıyla 7/24 izlenmekte ve kontrol edilmektedir.
Tünel içinde bulunan olay algılama sistemi ile yangın, kaza, duman, yaya vs. tespiti yapılabilmektedir.
Güvenliğinizi sağlamak için, düzenli aralıklarla yerleştirilmiştir. Acil durumlarda tünel içerisine anons yapılabilmektedir.
Tünellerde olası bir acil durumda kullanılmak üzere düzenli aralıklarla acil durum istasyonları yer almaktadır. Bu istasyonlarda tünel işletim merkezi bağlantılı bir acil durum telefonu, yangın söndürücüler ve bir alarm düğmesi yer almaktadır.
Tünel sistemlerinin kesintisiz bir şekilde çalışmasının sürekliliğini sağlamak amacıyla tünellerde jeneratörler ve kesintisiz güç kaynakları tesis edilmiştir.